Aanbevolen post

Dr. Organic Moroccan Glow Collectie

Het liefst heb ik het hele jaar door een bruin tintje op mijn huid. Het geeft een gezonde uitstraling en je armen en benen lijker er dunner...

donderdag 28 januari 2016

Tips voor het leren van toetsen.

Soms heb je weleens van die tijden dat je echt in de stress schiet omdat je nog zo veel moet doen! Of het nu gaat over het leren van een SO, een examen of je toetsweek, het is gewoon heel vervelend als je niet goed weet hoe je het moet aanpakken. Omdat ik zelf ook weet hoe dit is, heb ik een aantal tips voor jullie opgesteld die voor mij geholpen hebben.

Tip 1: Plannen!
(Ik kom er nu net achter dat ik februari met ie heb geschreven, haha)
Waarom is het handig om te plannen?
Als je plant, dan heb je een goede overzicht van wanneer je tijd hebt om te leren. Je kunt er dan natuurlijk bijzetten met wanneer je wat gaat leren of doen voor nog een beter overzicht. 

Tip 2: Maak wat tijd vrij.
Deze tip is eigenlijk wel heel logisch, maar kan ook heel anders opgevat worden. Het is namelijk niet zo dat je helemaal geen leuke dingen meer kan doen als je een toets(week) hebt. Je moet gewoon een beetje evenwicht zoeken en vrije tijd met huiswerk combineren.
Ga bijvoorbeeld een keer minder met je vriendinnen/vrienden wat leuks doen. Het klinkt natuurlijk niet leuk, maar als je tijd vrij maakt betekend het dat je meer kan leren en dus waarschijnlijk ook een beter cijfer gaat halen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je helemaal geen leuke dingen meer gaat doet zodat je alleen maar elke dag zit te blokken. Hou het wel redelijk!


Tip 3: Focus en concentreer je.
Kun jij je moeilijk of slecht concentreren? Dan is het erg lastig om te leren. Ik heb hier een aantal tips voor die goed werken. 

Allereerst kun je niet leren en appen tegelijk. Zo gaat je concentratie steeds weer van je leerwerk af en moet je steeds weer opnieuw beginnen. Leg je mobiel daarom ver van je vandaan(met je geluid uit), zodat je minder snel wordt afgeleid. 

Het is ook niet handig om steeds maar op de klok te kijken. Hierdoor ga je alleen maar denken aan hoeveel tijd je nog over hebt om te leren en zul je steeds meer gaan stressen. 

Zeg tegen je familie, broertjes & zusjes en vrienden dat je gaat leren en vraag ze dan om je alleen te storen als het belangrijk is. Niets is irritanter dan een broer die keihard hardstyle aan het draaien is of een klein zusje dat iedere seconde je kamer binnen komt lopen. 

Tip 4: Snacks.
Je kunt ervoor kiezen om van te voren of je pauze wat te eten en te drinken, maar je kunt ook een flesje water naast je zetten met wat snacks (natuurlijk wel gezond he! ;)). Het is niet verstandig om met een lege maag te gaan leren. Zorg dus dat je altijd wat in je maag hebt!

Tip 5: Zet een wekker. 
Heb je struggles met beginnen met leren? Zet dan een wekker. Zo weet je precies wanneer je moet beginnen en waneer je moet stoppen met leren. Zo is het makkelijker om niet telkens op je klok en je mobiel te kijken. Zet een wekker die niet ineens heel erg hard afgaat, maar doe een rustig muziekje dat langzaam opbouwt. Zo schrik je niet en krijg je geen akelig ochtendgevoel. (Dit gevoel heb ik namelijk altijd 's ochtends als mijn wekker afgaat.)


Tip 6: Muziek.
Het ligt er natuurlijk altijd wel aan in wat voor bui je bent, maar het beste is om tijdens het leren niet te hard je muziek aan te hebben en staan. Ik heb zelf altijd moeite met leren als ik hele drukke muziek opzet. Je kunt makkelijk lijstjes van Spotify gebruiken met klassieke of instrumentale muziek, maar ook acoustiche nummers vind ik fijn om naar te luisteren tijdens het leren.

Tip 7: Take a break!
Niets is erger dan uren achter elkaar door te leren zonder pauze. Het is heel erg belangrijk dat je jezelf beloont met en korte of lange pauze. Zo gun je je hersenen wat rust tussendoor. Doe even totaal iets anders en houd je gedachten even niet bij je leerwerk. Ga een rondje hardlopen, neem een warme douche of ga in bad. Zorg in ieder geval dat je tussendoor even wat anders doet.

Tip 8: Maak het leren comfortabeler.
Wat ik graag doe als ik ga leren, is een heerlijk warme trui aantrekken met een joggingsbroek eronder. Ik ga lekker op mijn bed zitten met mijn rug tegen de muur en een kussen ertussen. Ik zet een chille playlist aan, kijk op mijn planning en ik ga aan de slag. Ik hou ervan om samenvattingen te maken met kleurtjes. Zo heb ik beter overzicht en het is gewoon leuker. Na het leren verwen ik mezelf met een nieuwe manicure of een warme douche.

Ik hoop dat ik jullie wat aan deze tips gehad hebben. Heb je zelf nog een tip die tussen dit lijstje hoort? Laat het dan in een reactie achter :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten